Sinds 29 oktober ‘20 is het vernieuwde mobiliteitsplan van de stad Tienen van kracht. In het mobiliteitsplan worden 75 acties naar voren geschoven om de mobiliteit in de stad vorm te geven. Eentje daarvan is de opmaak van een bereikbaarheidsplan voor het stadscentrum. Dit kadert in de beleidsdoelstelling uit het meerjarenplan 2020-2025 voor het ontwikkelen van een mobiliteitsbeleid waarin verkeersveiligheid- en leefbaarheid centraal staan.
De komende maanden zal de stad haar inwoners, bezoekers en andere relevante partijen intensief betrekken om het plan samen verder vorm te geven. Het bereikbaarheidsplan voor het stadscentrum is één van de concrete acties en wordt gezien als teamwerk tussen de stad, het studiebureau, handelaars en verenigingen, scholen en de burgers.
In een eerste fase gingen we van start met een online bevraging waarin we peilden naar de knelpunten, de meest voorkomende bestemmingen, het gebruik van vervoersmiddelen, de bereikbaarheid voor voetgangers, fietsers en minder mobiele personen ... Kortom, hoe we kunnen bijdragen tot de veiligheid, leefbaarheid en vlotte bereikbaarheid van het stadscentrum. Niet alles kan in één keer worden aangepakt of opgelost. Daarom vroegen we aan welke oplossingen je denkt of waar je quick wins ziet.
Dit deel van het participatietraject is ondertussen met succes afgerond. De 2000 deelnames geven ons zicht op de prioritatie acties zodat we een aangenaam stadscentrum kunnen creëren voor iedereen. Ben je benieuwd naar de resultaten? Klik dan hieronder om alles rustig in detail te bekijken.
Sinds 29 oktober ‘20 is het vernieuwde mobiliteitsplan van de stad Tienen van kracht. In het mobiliteitsplan worden 75 acties naar voren geschoven om de mobiliteit in de stad vorm te geven. Eentje daarvan is de opmaak van een bereikbaarheidsplan voor het stadscentrum. Dit kadert in de beleidsdoelstelling uit het meerjarenplan 2020-2025 voor het ontwikkelen van een mobiliteitsbeleid waarin verkeersveiligheid- en leefbaarheid centraal staan.
De komende maanden zal de stad haar inwoners, bezoekers en andere relevante partijen intensief betrekken om het plan samen verder vorm te geven. Het bereikbaarheidsplan voor het stadscentrum is één van de concrete acties en wordt gezien als teamwerk tussen de stad, het studiebureau, handelaars en verenigingen, scholen en de burgers.
In een eerste fase gingen we van start met een online bevraging waarin we peilden naar de knelpunten, de meest voorkomende bestemmingen, het gebruik van vervoersmiddelen, de bereikbaarheid voor voetgangers, fietsers en minder mobiele personen ... Kortom, hoe we kunnen bijdragen tot de veiligheid, leefbaarheid en vlotte bereikbaarheid van het stadscentrum. Niet alles kan in één keer worden aangepakt of opgelost. Daarom vroegen we aan welke oplossingen je denkt of waar je quick wins ziet.
Dit deel van het participatietraject is ondertussen met succes afgerond. De 2000 deelnames geven ons zicht op de prioritatie acties zodat we een aangenaam stadscentrum kunnen creëren voor iedereen. Ben je benieuwd naar de resultaten? Klik dan hieronder om alles rustig in detail te bekijken.
Begin januari organiseerden we een tweede workshop met de klankbordgroep, een representatieve groep van verenigingen en belangrijke spelers van de stad en een 10-tal geëngageerde burgers, waarin we enkele denkpistes en voorstellen voor bereikbaarheidsscenario’s toelichtten en bespraken.
Houd zeker de website in het oog. Je kan hier steeds de laatste updates van het project lezen.
Inhoud online bevraging
Ben je vergeten welke onderwerpen de bevraging onder de loep nam, of heb je de bevraging gemist? We geven je meer informatie over de inhoud van de bevraging, als opfrissing en om de structuur mee in het achterhoofd te nemen bij het doorlopen van de resultaten.
De bevraging begon met een aantal demografische vragen zodat we je profielschets konden opmaken. Vervolgens kreeg je verschillende vragen voorgeschoteld per thema, of beter gezegd, per vervoersmiddel. Afhankelijk van je voorkeur, waren dit maximaal 4 themapagina's: 'Te voet', 'Met de fiets, step...', 'Openbaar vervoer' en 'Gemotoriseerd vervoer'. Tot slot kreeg je op de laatste pagina de kans om je gegevens na te laten en zo op de hoogte te blijven van de volgende stappen in het project.
Klik op een icoontje om te weten te komen waarover de pagina ging.
Mijn profiel
Voor de echte bevraging van start gaat, weten we graag wie je bent. We starten met enkele makkelijke profielvragen om aan te duiden wie je bent, wat je doet en wat je link met Tienen is.
Na het invullen van de profielvragen kan je aanduiden over welk thema je geen vragen wilt zien. Zo kan je zelf kiezen hoe lang je de bevraging voor jezelf of voor je doelgroep wilt maken.
De vragen op deze pagina gaan over verplaatsingen die je te voet doet van, naar of in het stadscentrum van Tienen. Ook andere, lange verplaatsingen, zoals het gebruik van het openbaar vervoer, de fiets of de auto, worden vaak gecombineerd met korte verplaatsingen te voet. Iedereen is van tijd tot tijd wel eens voetganger, en als voetganger kan je hier je mening geven.
De pagina begint met een inleidende vraag die peilt naar de frequentie van het gebruik van het vervoersmiddel. Vervolgens kan je reageren op een aantal stellingen over de algemene perceptie van het vervoersmiddel met smileys, en aangeven hoe belangrijk je bepaalde onderwerpen i.v.m. ruimtelijke aantrekkelijkheid vindt met een schaal.
Er is de mogelijkheid om op een interactieve kaart aan te duiden waar je knelpunten voor voetgangers ervaart. Ook kan je onderaan de kaart meer kwijt over de drie belangrijke peilers van het bereikbaarheidsplan: veiligheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid, toegespitst op voetgangers.
De vragen op deze pagina gaan over verplaatsingen met de fiets, step, of iets gelijkaardig, van, naar of in het stadscentrum van Tienen. Ook je verplaatsingen met een elektrische fiets of step mag je hierbij rekenen, zolang het vervoersmiddel geen benzinemotor heeft.
De pagina begint met een inleidende vraag die peilt naar de frequentie van het gebruik van het vervoersmiddel. Vervolgens kan je reageren op een aantal stellingen over de algemene perceptie van het vervoersmiddel met smileys, en aangeven hoe belangrijk je bepaalde onderwerpen i.v.m. ruimtelijke aantrekkelijkheid vindt met een schaal.
Er is de mogelijkheid om op een interactieve kaart aan te duiden waar je knelpunten voor voetgangers ervaart. Ook kan je onderaan de kaart meer kwijt over de drie belangrijke peilers van het bereikbaarheidsplan: veiligheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid, toegespitst op fietsers, steppers...
De vragen op deze pagina gaan over verplaatsingen die je met de bus of trein van, naar of in het stadscentrum van Tienen doet.
De pagina begint met een inleidende vraag die peilt naar de frequentie van het gebruik van het vervoersmiddel. Vervolgens kan je reageren op een aantal stellingen over de algemene perceptie van het vervoersmiddel met smileys, en aangeven hoe belangrijk je bepaalde onderwerpen i.v.m. ruimtelijke aantrekkelijkheid vindt met een schaal.
Er is de mogelijkheid om op een interactieve kaart aan te duiden waar je knelpunten voor voetgangers ervaart. Ook kan je onderaan de kaart meer kwijt over de drie belangrijke peilers van het bereikbaarheidsplan: veiligheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid, toegespitst op het openbaar vervoer.
De vragen op deze pagina gaan over verplaatsingen met auto’s, bromfietsen, bestelwagens en andere grote voertuigen met een motor van, naar of in het stadcentrum van Tienen. Ook bijhorende parkings en garageplaatsen komen hier aan bod.
De pagina begint met een inleidende vraag die peilt naar de frequentie van het gebruik van het vervoersmiddel. Vervolgens kan je reageren op een aantal stellingen over de algemene perceptie van het vervoersmiddel met smileys, en aangeven hoe belangrijk je bepaalde onderwerpen i.v.m. ruimtelijke aantrekkelijkheid vindt met een schaal.
Er is de mogelijkheid om op een interactieve kaart aan te duiden waar je knelpunten voor voetgangers ervaart. Ook kan je onderaan de kaart meer kwijt over de drie belangrijke peilers van het bereikbaarheidsplan: veiligheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid, toegespitst op gemotoriseerd vervoer.
Heb je binnen de structuur van de bevraging niet de mogelijkheid gevonden om op bepaalde punten te wijzen en/of bepaalde meningen te ventileren? Dan kan je dat hier kwijt.
Wil je graag meedenken over oplossingen en mogelijkheden? Of wil je gewoonweg op de hoogte blijven van de volgende stappen in het project? Op deze pagina kan je je gegevens nalaten.